OKR: הגדרת מטרות ותוצאות מפתח

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

"לא משנה מה אתה יודע, מה שמשנה – זה הביצוע" אמר פרופסור אנדי גרוב, אחד המנהלים הגדולים בעולם  ומנכ"ל אינטל, בשנת 1975.

וכדי לעזור לעצמו ולעובדים שלו לשפר את הביצועים, המציא הפרופסור מערכת בשם OKR –
Objectives & Key Results.

מטרות ותוצאות מפתח (OKR) היא שיטה פשוטה להגדרת מטרות ומדידת תוצאות, והיא עובדת לארגונים, לצוותים וליחידים. המטרות הן מה שהייתם רוצים להשיג. התוצאות זה איך אני הולך להשיג אותן. מטרות ותוצאות מפתח. מה ואיך. האם השגתי אותן? כן או לא. פשוט.

אבל כאן מתחילה הבעיה: הרבה פעמים אנחנו מגדירים מטרות לא נכונות, וברוב הפעמים אנחנו לא מגדירים מטרות כלל.

ארגונים רבים מציבים מטרות, וממשים אותם. הם מגדילים את המכירות, משיקים מוצר חדש ומגיעים למספרים שהציבו לעצמם. אבל משהו חסר להם – חסרה להם תחושת תכלית, שתעורר השראה בעובדים שלהם.

איך מציבים מטרות ומגדירים תוצאות בצורה נכונה?

מטרות נכונות צריכות לענות על 4 קריטריונים:

  • משמעותיות
  • ממשיות
  • מכוונות פעולה
  • מעוררות השראה

גם תוצאות טובות צריכות לענות על 4 קריטריונים:

  • ספציפיות
  • תחומות בזמן
  • אגרסיביות אך ריאליות
  • ניתנות למדידה ואימות

 

1. תחילה, יש לענות על השאלה "למה?". למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים? מה התכלית?
צוותים המביאים שינוי אמתי לעולם משלבים את השאיפות עם הלהט והתכלית שלהם, ויש להם ידיעה ברורה של "למה".

2. שנית, יש לענות על השאלה "מה?" מה הן המטרות הנכונות? האם הן עונות על הקריטריונים?

3. לבסוף, יש לענות על השאלה "איך?" איך אנחנו הולכים להשיג אותן? ולמדוד אותן? אלה הן תוצאות המפתח.

איך שיטת OKR עזרה לגוגל לבנות את הדפדפן הטוב בעולם?

ב 1999 עבדו לארי וסרגי בני ה 24 בגראז' שלהם. הם שמעו על שיטת ה OKR והחליטו לאמץ אותה בחברה הקטנה שלהם (גוגל, מכירים?), בעיקר כי לא היה להם רעיון אחר איך לנהל את החברה.

בכל רבעון מאז, כל עובד בגוגל חייב לכתוב את המטרות ותוצאות המפתח שלו. המטרות מפורסמות לעובדי החברה ומקבלות ציונים. הן לא משמשות לבונוסים וקידומים, אלא ליצירת מחויבות קולקטיבית להשגת המטרות.

ב 2008 עובד גוגל, סונאר פיצ'אי, הציב לעצמו מטרה – לבנות את הדפדפן הטוב בעולם. אבל הייתה לו בעיה – איך להגדיר את תוצאות המפתח למדידת הדפדפן הטוב בעולם? זה יכול להימדד על ידי מספר קליקים, כמות פרסומות ועוד. אבל הוא הגיע להחלטה: כמות המשתמשים היא שתקבע האם הדפדפן שלו הוא הטוב בעולם.

במשך 3 שנים הוא דבק באותה המטרה- לבנות את הדפדפן הטוב ביותר.
בשנה הראשונה הוא הגדיר מטרה של 20 מיליון משתמשים והפסיד, היו לו פחות מ 10 מיליון. בשנה השנייה הוא הגדיל את ההימור, והעלה את הרף ל 50 מיליון משתמשים. הוא הגיע ל 37 מיליון. בשנה השלישית הוא העלה את הרף ל 100 מיליון. הוא פצח בקמפיין פרסום אגרסיבי, הגדיל את התפוצה, שיפר את הטכנולוגיה, ובום! באותה שנה גלשו בגוגל כרום 111 מיליון משתמשים.

זהו סיפור על אדם הבוחר את המטרה הנכונה ואת תוצאות המפתח שלה בקפידה, דובק בה שנה אחר שנה, ומצליח.

ומה עכשיו?

חשבו על מטרות ותוצאות מפתח כעל כלים שקופים העשויים מה"מה" וה"איך" של השאיפות שלנו, ולתוכם אנחנו יוצקים את ה"למה" שלנו, הסיבה לעבודה שלנו.

הגדרת המטרות ותוצאות המפתח היא הבסיס והיסודות של כל ארגון, וכאשר הם קיימים הם יכולים להוביל אתכם להצלחה.

קחו כמה דקות לכתוב את הערכים שלכם, המטרות ותוצאות המפתח. עשו זאת עוד היום.

רוצים משוב? שלחו אותן אלי, ל lee@wildweb.co.il

לעוד מידע על OKR – לחצו כאן.

 

אולי יעניין אותך גם..

כתבות דיגיטל

היי, השם שלי הוא… מדהים!!

או: איך לבחור שם מעולה למוצר או לחברה? איך אתה מגיב כשאתה שומע שם שאתה אוהב? אתה מחייך. אנחנו נהנים משמות שמפתיעים אותנו, מבדרים אותנו

קרא עוד »
כתבות דיגיטל

איך לשלב מיקרו-קופי באתר?

מיקרו-קופי זה הטקסט הקצר, הנחבא אל הכלים והמוזנח בדרך כלל, שמופיע בכל אתר.    הוא מופיע על הכפתורים באתר, בהודעות השגיאה, בתיאורי תמונות או מוצרים,

קרא עוד »